15 april 2010: Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sjef Lemmens - WaarBenJij.nu 15 april 2010: Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sjef Lemmens - WaarBenJij.nu

15 april 2010: Kathmandu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef

15 April 2010 | Nepal, Kathmandu

Deze ochtend om 04.15 uur het bed uit, omdat de rondvlucht boven de Himalaya op het programma staat. We worden om 05.00 uur opgehaald. Het is een (te korte) nacht voor iedereen, maar we hebben er wat voor over.
We rijden met een busje naar het vliegveld, waar we onze vliegtickets krijgen.
Om 07.15 uur gaan we echter pas met een klein vliegtuigje de lucht in.

Het is een schitterende belevenis: een lange, lange bergketen vol met grote en kleinere besneeuwde pieken, die zich boven het wolkendek laten zien en fel afsteken tegen de blauwe hemel. Je wordt er stil van (figuurlijk dan).

We schieten er lustig op los en hebben allebei aardig wat plaatjes geschoten.

Hierna naar het hotel, ontbijt en op naar de contactpersoon, die voor Jos en Sjef aan de slag gaat voor een nieuw reisvisum voor India. Allebei beschikken ze over een zogenaamd dubble entry voor India, maar aangezien de wet er per 1 maart jl. veranderd is en de regels nu anders zijn, kunnen ze er niets meer mee. Er moet dus opnieuw een visum worden aangevraagd.
De contactpersoon heeft tevens bekeken of hij de permit voor de doorgang naar Kashjmir kan regelen. Het blijkt echter eenvoudiger om dit zelf te organiseren wanneer ze op weg zijn.
Tevens hebben we met hem wat mogelijkheden voor de komende week besproken.
We gaan erover denken hoe we die tijd gaan doorbrengen.

Nog even geshopt, geluncht en jullie voorzien van nieuwe berichten, ga ik me nu naar een schoonheidssalon begeven voor een lekkere gezichtsbehandeling en een massage, want dat kunnen ze hier.
Sjef gaat even knutselen aan de motor.

Sjef stelt de vraag of iemand informatie kan geven over de toestand in Kyrgizie, omdat ons berichten bereiken dat er politieke onrust is uitgebroken.

• 15 April 2010 - 10:39

Helene:

hallo lieve tortelduifjes.

wat een avontuur, prachtige, korte verslagen,
    heerlijk om te lezen en zodoende mee te genieten.

ik stuur nog een reactie met gegevens over Kyrgizie.

geniet ze!

liefs, helene

• 15 April 2010 - 10:39

Helene:

Kyrgizie:

Nederlanders doen er goed aan om in Kirgizië binnen te blijven en niet de straat op te gaan. Dat is het advies van honorair-consul Yelena Yun. Yun heeft vanwege de gespannen situatie in het land contact opgenomen met alle 20 Nederlanders die permanent in Kirgizië wonen. Of er Nederlanders door het land reizen, is niet bekend.

De spanning in het land is flink opgelopen na een dag vol geweld waarbij tientallen mensen zijn omgekomen. De oppositie zegt de macht te hebben overgenomen en president Koermanbek Bakijev is uit de hoofdstad verjaagd. Zijn positie is onbekend. De nieuwe interim-regering, onder leiding van voormalig minister van Buitenlandse Zaken Roza Otoenbajeva, zal naar eigen zeggen zes maanden aan de macht blijven.

Naar aanleiding van de huidige politieke instabiele situatie raadt het Ministerie van Buitenlandse Zaken ook alle reizen van en in Kirgizië af. Mochten reizigers toch naar Kirgizië vertrekken, dan wordt sterk aangeraden zich voor vertrek te laten registreren bij het Nederlandse ambassadekantoor in Almaty, Kazachstan:

Ambassade Almaty
    Nauryzbai Batyr Straat 103
    (Hoek Kurmangazy Straat)
    050022 Almaty
    tel: 00–7–727-2503773
    fax: 00-7-727-2503772

Daarnaast moeten alle Nederlanders in het land (ook als u zich al heeft laten registeren in Almaty) zich melden bij het honorair consulaat in Bisjkek. Als u al contact heeft gehad met de honorair consul hoeft dat niet meer.

Honorair Consulaat Bisjkek
    Foundation Publishing Development Center
    Tynystanova Street No. 96, appt. 12
    720000 Bisjkek
    tel: 00–996-312-690565
    fax: 00-996-312-690565

U kunt voor consulaire zaken in Kirgizië ook terecht bij de Duitse Ambassade in Bisjkek. Deze ambassade handelt ook consulaire zaken af voor inwoners van andere lidstaten van de Europese Unie:

Bundesrepublik Deutschland
    Ul. Razzakowa 28
    KS 720040 Bisjkek
    Tel.: 00–996-312-666630

• 15 April 2010 - 10:44

Helene (3):

Het vorige bericht was van 8 april jl.

Nu (op dit moment) is bekend dat de verbannen president zich roert, van zich laat horen. Dat maakt dat er een tweestrijd ontstaat. Voor- en tegenstanders gaan de straat op.

Kortom het wordt een strijd.

Het kan alle kanten op gaan en de situatie is erg onzeker.

• 15 April 2010 - 16:39

Rene:

Hoi,niet veel tijd om uit te slapen,veel te mooi zelfs daarvoor.Van je foto te zien kun je naar weerkomst een baantje bij de schoorsteen bedrijven krijgen.Leuk dit (de reis te kunnen volgen)wat een leerzame ervaring,heb onze groetjes voor jullie allen en geniet.Rene.