25 - 26 april 2010: van Kathmandu richting ... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sjef Lemmens - WaarBenJij.nu 25 - 26 april 2010: van Kathmandu richting ... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sjef Lemmens - WaarBenJij.nu

25 - 26 april 2010: van Kathmandu richting ...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef

26 April 2010 | Nepal, Kathmandu

Kathmandu – Nepal: korte samenvatting van onze ervaringen

* Stad met Thamel als centrum van de bazars en op straat handeldrijvende mensen, die hun spullen aan de man proberen te brengen zoals etenswaren/vruchten(sappen), sieraden, tijgerbalsem, geborduurde spulletjes, muziekinstrumenten, etc., waar je ook je schoenen kunt laten poetsen en een riksja met 'chauffeur' kunt inhuren.
* Stad met al dan niet opzettelijk lichamelijk beschadigde mensen, die trachten al bedelend hun kostje bij elkaar te scharrelen.
* Stad waar gezinnetjes letterlijk in de goot liggen; pa de weg kwijt, ma verdwaasd rondkijkend en kleintjes, die slapen.
* Stad met lijmsnuivende kinderen.
- Stad met stiekem straataanbod van hasj en marihuana.
* Stad waar Westerse vrouwen en mannen van tussen de 20 en 40 3 weken per jaar losjes gekleed en met een rode tikka tussen de ogen rondzwerven en happy zijn.
* Stad met gebedsmonumenten, veel tempels met en zonder apen, paleis waar de koning en zijn familie zijn vermoord, waar lijkverbranding zonder enige vorm van privacy plaatsvindt.
* Stad waar beperkt elektriciteit beschikbaar is.
* Stad waar op meerdere plekken een naar uitwerpselen stinkende rivier doorheen stroomt.
* Stad, minder heftig dan de steden in India, Pakistan, Iran, om maar iets te noemen (aldus Sjef).
* Stad met veel minder auto’s en geen bussen en vrachtwagens in het centrum, daardoor minder (aldus Sjef), maar meer dan genoeg (aldus mijzelf) getoeter van alles wat zich in het verkeer begeeft.
* Stad met bebouwing veel dichter op elkaar en erg smalle straatjes.
* Stad, waar het erg droog, warm en stoffig is: happen naar schone lucht, die er niet is, mensen dus met mondkapjes.
* Stad met veel wierookstokjes, die opgaan om de stank en uitlaatgassen van het gemotoriseerde verkeer te verbloemen.
* Stad met overdag op straat veel voor pampus liggende honden, die 's nachts tot leven komen en dan een onafgebroken monotoon geblaf laten horen, waar je telkens van wakker wordt en niet van in slaap komt.
* Stad waar koeien wonderwel moeiteloos hun plek innemen in het verkeer en dat aan zich voorbij laten razen, zonder zich er door te laten leiden.
* Stad met een veelheid aan internationale keukens, vooral Oosterse, waar je heerlijk kunt eten.
* Stad waar je het spel speelt van onderhandelen als je iets wilt kopen.

Zo hebben Sjef en ik Kathmandu beleefd. Een kennismaking van enkele dagen is voldoende. Die mening wordt door meerderen gedeeld.

Op andere plekken, zoals Pokhara en de rest van het land is nog erg veel moois en puurs te vinden. De Himalaya is van een onmetelijke schoonheid.
De mensen leven eenvoudig, met weinig middelen en lijken tevreden, alhoewel de omstandigheden soms hard zijn. Ze hebben hun eigen tempo en hebben genoeg aan elkaar. Uiteraard is wat we zien niet te doorgronden.

Onze opvatting is dat de mensen hier daadwerkelijk in een heel andere wereld leven, er is geen structuur op geen enkel gebied (politiek geen aansturing).

We zijn toe aan terugkeer naar onze eigen wereld, maar nemen een rijke en bijzondere ervaring mee naar huis.

Jos en Sjef stippelen op dit moment de route uit naar India en gaan de motoren bepakken om morgenochtend in alle vroegte te vertrekken.

Ook Jolanda, die probleemloos deze vakantie leek door te komen, heeft vandaag, op de valreep, 'hotel moeten houden' wegens darmklachten.
Wij gaan over 2 uurtjes richting vliegveld.

Bijgaand een impressie van het boven beschreven Kathmandu.

Tenslotte: het is onduidelijk hoe Sjef ons de komende reis gaat voorzien van informatie, maar het moge duidelijk zijn dat er geen vooraf uitgezette kant en klaar route is. Hun avontuur gaat nu beginnen en met terugwerkende kracht zal ik op de hoogte worden gebracht en hun belevenissen verslaan.

• 26 April 2010 - 10:49

Olga Van Heijster:

Mooie en onuitwisbare belevenissen verrijken je bestaan. Voor jullie, zij het in tijd uit elkaar, een behouden thuiskomst.
    Liefs, Olga

• 26 April 2010 - 13:20

Willemine:

W E L K O M T H U I S

ANNELIES EN JOLANDA !

• 27 April 2010 - 07:19

Lia:

Het tweede deel van het avontuur gaat beginnen. De meisjes weer terug naar het rijke westen. Allemaal een voorspoedige reis. Behouden vaart . Veel groeten. Lia en Leo

• 27 April 2010 - 15:44

Rene:

Je ziet maar weer je reis
    voorgangers moeten de spreuk " oost west thuis best",bedacht hebben ! Heb een fijne reis terug. Groetjes.